شما اینجا هستید   |

    آخرین اخبار : حضور در رادیو: کاهش قدرت و نفوذ عربستان در منطقه منجر به رفتارهای غیرعقلانی شده است

برنامه “گفت‌وگوی سیاسی” با موضوع (بررسی فقدان عقلانیت سیاسی و نقش آشوب‌ساز عربستان در پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی و بی‌ثبات‌سازی گسترده در منطقه خاورمیانه) در ادامه با حضور دکتر عباس علیپور، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد.

عباس علیپور در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو بیان کرد: رفتار عربستان در منطقه بیش از آنکه تصور کنیم سیاسی است یک ماهیت ژئوپلتیکی دارد و این یک واقعیت است که عربستان خودش را در قاموس و لباس یک قدرت منطقه‌ای می‌بیند. از طرفی مسائل مختلفی که در منطقه جنوب غرب آسیا رخ داد و رقابت‌های ژئوپلتیکی که با ایران و ترکیه داشته است، مشخص می‌کند که شاهد کاهش نفوذ عربستان سعودی در خاورمیانه بودیم. بنابراین با چنین کاهش نفوذ و قدرت عربستان در منطقه، دو سناریو از حاکمان این کشور برای ما قابل تصور است.

وی افزود: نخست رو آوردن به عقلانیت و دیگری خارج شدن از عقلانیت و احساسی برخورد کردن با مسائل منطقه‌ای است که متاسفانه شواهد نشان می‌دهد عربستان سعودی در طول دو سال گذشته و به ویژه زمانی که قدرت و اقتدار بن‌سلمان در این کشور رشد پیدا کرد، شاهد روی آوردن به برخورد احساسی عربستان در مسائل منطقه هستیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اگر بخواهیم رفتار عربستان را از سه منظر در منطقه جنوب آسیا بررسی کنیم؛ منظر نخست رقابت منطقه‌ای است که عربستان‌سعودی در بسیاری از پرونده‌های منطقه‌ای در حوزه لبنان، عراق، سوریه و به ویژه در یمن دچار شکست شده و این مساله وجه عربستان را خدشه‌دار کرده است و در سطح منطقه‌ای یک انقباظ ژئوپلتیکی و تضعیف عربستان را شاهد هستیم.

عباس علیپور گفت: از منظر دوم که منظر بین‌الملل است و با روی کار آمدن ترامپ تقریبا، سیاست خارجی و منطقه‌ای عربستان سعودی با ترامپ همسو شد. این همراهی عربستان با ترامپ در حالی است که آنها می‌دانند برای سرپوش گذاشتن بر بعضی از ضعف‌های منطقه‌ای خود نیاز به همکاری بین‌المللی و قدرت‌های فرامنطقه‌ای دارند و برای همین بن‌سلمان ارتباطات گسترده‌ای را با حوزه آمریکا و به ویژه جمهوریخواهان گرفته است که پیش‌بینی می‌کنم این مسائل در آینده تشدید شود.

وی افزود: سومنی منظر در رابطه با عربستان سعودی، مسائل داخلی است، همان‌طور که می‌دانیم فرایند انتقال قدرت در عربستان سعودی در حال اجراست و انتقال قدرت از نسل دوم سعودی به نسل سوم یک برنامه بلندمدت پیچیده دشوار و طاقت فرسا برای حاکمان عربستان سعودی است و مساله دیگر در بعد داخلی رقابت شاهزادگان و سایر خاندان سلطنتی است که خبرهایی از اختلافات شدید میان بن‌سلمان و دیگر شاهزادگان به بیرون درز کرد.

به اشتراک بگذارید : | | |