شما اینجا هستید   |

    آخرین اخبار : ترسیم جایگاه توسعه در استان ایلام به تفکیک شهرستان ها
مسئولان قوای سه گانه سعه صدر بیشتری در برابر انتقادات داشته باشند

ترسیم جایگاه توسعه در استان ایلام به تفکیک شهرستان ها

بسمه تعالی
ترسیم جایگاه توسعه در استان ایلام به تفکیک شهرستان ها
بقلم: دکتر عباس علی پور ( عضو هیات علمی دانشگاه)
اول : میز خدمت و مسئولیت پذیری
چند صباحی است که استاندار محترم ایلام باب مثبتی را باز کرده اند که در حال تبدیل شدن به یک امر فراگیر در سطح ملی است. خود من بارها در جلساتی با حضور مسئولین کشوری از لزوم و تعمیم چنین اتفاقی در سطح کشور شنیده ام . بطور که حتی در سطح برخی وزارتخانه ها اقدام استاندار ایلام مبنی بر حضور مدیران در نمازجمعه و انجام خدمات به مردم در حال تعمیم در سطح ملی است. ابتدا دست مریزاد می گویم بر چنین اقدامی که بلاخره مسئولین از نزدیک با مشکلات شهروندان درگیر می شوند. فقط تنها آسیب این مسئله این است که خدا کند چنین اقدامی تداوم یابد. و خدا کند که که چنین اقداماتی گره ای از مشکلات خلق باز کنند. که گذر زمان این را مشخص خواهد کرد. بنا دیدم با این مقدمه بحثی در حوزه جایگاه شهرستان های استان داشته باشم.
دوم: میز خدمت در ایوان
بعد از دستور استاندار محترم و لزوم توجه مدیران شهرستان ها (مشابه آنچه که در مصلای ایلام و مرکز استان رخ داد) در پاسخگویی به مشکلات شهروندان مناسب دیدم تحلیلی کلی از وضعیت شهرستان های استان را نشان بدهم که بدانیم کجا قرار داریم؟ تاکید من بر شهرستان ایوان است. شهرستانی که بعد از تثبیت فرماندار جدید نیازمند کار و تلاش دو چندان است. به لحاظ برنامه ریزی و آمایش سرزمین تا ندانیم شهرستانمان از چه وضعیتی برخوردار است ، یقینا نمی توان برای آینده برنامه ریزی جامع و کاملی داشته باشیم. به همین دلیل به سطح بندی شهرستان ها و جایگاه ایوان در هر یک از بخش های توسعه پرداخته ام.
سوم: جایگاه ما در استان کجاست؟
بارها از خود پرسیده ایم که ایلام در کجای نظام سلسله مراتبی توسعه در کشور کجا قرار دارد. وضعیت شهرستان های استان در این سلسله مراتب توسعه چگونه است؟برای سنجش این وضعیت و اینکه هر کدام از شهرستان های استان درای چه جایگاهی می باشند، با همکاری یکی از دانشجویانم( دکتری آمایش سرزمین) به سطح بندی سطوح توسعه یافتگی در استان پرداخته ام که خروجی نقشه های زیر نتایج این مطالعات بوده است. سخنم در پایان تحلیل این است که جایگاه کنونی در شان ایوان نیست. بیاییم برای ایوان فکری جدید، تلاشی جدید و برنامه ای جدید و پویا پیاده کنیم. سوال این است که آیا جایگاه ایوان در مقام شهرستانی محروم قابل دفاع است. در صورت تمایل به اصل مقاله می توانید به کانال زیر مراجعه و نتایج تفضیلی و تحلیل ها را مشاهده بفرمایید.
عباس علی پور . یکم تیرماه ۱۳۹۷٫ تهران
تگ های مطلب : ،
به اشتراک بگذارید : | | |